fbpx
j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us
Bedre energi
  -    -  Bedre energi

Bedre energi

Energi kan bĂĽde betegnes som menneskets fysiske evne til aktivitet og som en følelse af styrke og vitalitet. Energi er ogsĂĽ det brĂŚndstof – kulhydrater, protein og fedt –  i vores diĂŚt, som gør det muligt for os at vokse, holde varmen, holde sig aktiv og overleve.Manglende energi, ogsĂĽ kendt som udmattelse, er mere end bare almindelig trĂŚthed – man føler sig trĂŚt hele tiden. Symptomerne kan vĂŚre fysisk og mental udmattelse og mangel pĂĽ motivation.

Engelske undersøgelser viser, at 1 ud af 5 føler sig udmattede, mens 1 ud af 10 lider af kronisk udmattelse. Manglende energi püvirker kvinder mere end mÌnd. Almindelige ürsager til lave energiniveauer er bl.a. dürlig kost, søvnproblemer, stress, manglende motion, depression, anÌmi (grundet mangel pü jern, folinsyre og vitamin B12), gigt, lavt stofskifte, for meget koffein eller alkohol. Mangel pü livsvigtige nÌringsstoffer i form af vitaminer, mineraler, visse enzymer, fedtstoffer og aminosyrer, kan ogsü forürsage udmattelse og manglende energi. Mangel pü D-vitamin har bl.a. stor betydning for energi i kroppen.

 

For at genoprette vitaliteten kan man prøve at fü mere solskin (der i huden omdannes til D-vitamin) eller tage et D-vitamin tilskud. Man kan spise energi-boostende fødevarer med et lavt glykÌmisk indeks süsom fuldkorn, grøntsager og bÌlgfrugter, der frigiver glukosen langsommere og dermed forlÌnger energiindtaget. B-vitaminer er nødvendige for de enzymer der nedbryder og omdanner mad til energi. Et tilskud kan vise sig at afhjÌlpe udmattelse, hvis man har tendens til en ensidig kost. Dehydrering medfører trÌthed og det er derfor vigtigt at fü 6-8 glas vÌske dagligt. Endelig har det vist sig, at seks uger med mild motion forbedrer energiniveauet hos stillesiddende voksne med uforklarlig kronisk udmattelse. Derfor er fysisk aktivitet er alfa omega for at forbedre sin energi.