j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us
Bedre energi
  -    -  Bedre energi

Bedre energi

Energi kan både betegnes som menneskets fysiske evne til aktivitet og som en følelse af styrke og vitalitet. Energi er også det brændstof – kulhydrater, protein og fedt –  i vores diæt, som gør det muligt for os at vokse, holde varmen, holde sig aktiv og overleve.Manglende energi, også kendt som udmattelse, er mere end bare almindelig træthed – man føler sig træt hele tiden. Symptomerne kan være fysisk og mental udmattelse og mangel på motivation.

Engelske undersøgelser viser, at 1 ud af 5 føler sig udmattede, mens 1 ud af 10 lider af kronisk udmattelse. Manglende energi påvirker kvinder mere end mænd. Almindelige årsager til lave energiniveauer er bl.a. dårlig kost, søvnproblemer, stress, manglende motion, depression, anæmi (grundet mangel på jern, folinsyre og vitamin B12), gigt, lavt stofskifte, for meget koffein eller alkohol. Mangel på livsvigtige næringsstoffer i form af vitaminer, mineraler, visse enzymer, fedtstoffer og aminosyrer, kan også forårsage udmattelse og manglende energi. Mangel på D-vitamin har bl.a. stor betydning for energi i kroppen.

 

For at genoprette vitaliteten kan man prøve at få mere solskin (der i huden omdannes til D-vitamin) eller tage et D-vitamin tilskud. Man kan spise energi-boostende fødevarer med et lavt glykæmisk indeks såsom fuldkorn, grøntsager og bælgfrugter, der frigiver glukosen langsommere og dermed forlænger energiindtaget. B-vitaminer er nødvendige for de enzymer der nedbryder og omdanner mad til energi. Et tilskud kan vise sig at afhjælpe udmattelse, hvis man har tendens til en ensidig kost. Dehydrering medfører træthed og det er derfor vigtigt at få 6-8 glas væske dagligt. Endelig har det vist sig, at seks uger med mild motion forbedrer energiniveauet hos stillesiddende voksne med uforklarlig kronisk udmattelse. Derfor er fysisk aktivitet er alfa omega for at forbedre sin energi.